Budowa opony

Nowoczesna opona samochodowa cechuje się niezwykle skomplikowaną i złożoną konstrukcją. W skład opony wchodzi szereg połączonych ze sobą w procesie wulkanizacji elementów gumowych, tekstylnych, a nawet stalowych.

Do głównych elementów opony należy oczywiście bieżnik. Ponadto w skład budowy opony wchodzi opasanie, osnowa, drutówka oraz wypełniacz. Bieżnik opony to element, który styka się bezpośrednio z nawierzchnią drogową i musi w związku z tym spełniać wiele funkcji. Bieżnik musi przede wszystkim zapewnić jak najlepszą przyczepność w możliwie wielu warunkach. Ponadto, bieżnik musi charakteryzować się wysoką trwałością, niskim poziomem hałasu, dobrymi właściwościami trakcyjnymi, a nawet estetycznym wyglądem. Obecnie dzięki zastosowaniu nowoczesnych mieszanek zawierających krzemionkę lub silikon znacznie zmniejszono opór toczenia przy zachowaniu dobrej przyczepności do powierzchni. Opasanie opony stanowią warstwy zazwyczaj stalowego kordu, który umieszczany jest obwodowo pod bieżnikiem. Zastosowanie opasania usztywnia oponę i ogranicza deformację. W oponach o wysokich współczynnikach prędkości, pod bieżnikiem występuje dodatkowa, zazwyczaj poliamidowa warstwa kordu. Elementem decydującym o wytrzymałości opony jest osnowa. Jest to szkielet opony złożony z jednej lub wielu warstw kordu tekstylnego lub stalowego. Do głównych zadań osnowy należy przeniesienie momentu napędowego i hamującego oraz amortyzacja drgań pochodzących od nierówności nawierzchni. Drutówka i wypełniacz wchodzą w skład stopki opony. Stopka umożliwia montaż opony na obręczy felgi, ponadto stopka gwarantuje szczelność i sztywność połączenia z felgą.