Rodzaje ogumienia - zależności i kryteria
W procesie konstrukcyjnym opony uwzględnia się wiele czynników, wpływających na eksploatację i charakterystykę opony. Jest to między innymi przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Przyczepność jest zawsze najważniejszym czynnikiem ogumienia. Ponadto, do pozostałych czynników charakteryzujących oponę należy kierowalność, odporność na ścieranie, hałas, opór toczenia oraz koszty produkcji.
Warto pamiętać, że opona idealna nie istnieje. Nie ma opony, która świetnie spisywałaby się we wszystkich warunkach. Zawsze dążenie do poprawy jednego czynnika wiąże się z pogorszeniem innych. Na przykład, aby zwiększyć przyczepność opony, stosuje się bardziej miękką mieszankę gumy. Miękka mieszanka natomiast zwiększa ścieralność opony i opór toczenia. Każdy producent stara się dążyć do optymalizacji i odpowiedniego kompromisu pomiędzy wszystkimi czynnikami.
Oczywiście wielu producentów swoją ofertę dzieli na kilka linii, które charakteryzują się innymi współczynnikami. Na przykład podstawowym kryterium opon zimowych jest przyczepność na śliskiej nawierzchni. W przypadku opon typu „V”, które przeznaczone są do szybkich samochodów, szczególny nacisk kładzie się na przyczepność na mokrej nawierzchni, kierowalność i stabilność podczas dużych prędkości.
Całkiem inne kryteria charakteryzują opony przeznaczone dla samochodów luksusowych. Tego typu ogumienie powinno być przede wszystkim komfortowe, czyli ciche, stabilne, powinno też dobrze tłumić drgania zawieszenia. Projektując oponę dla samochodów ciężarowych, szczególnie ważna jest odporność i trwałość ogumienia. Mimo różnych typów i zastosowań opon, podczas ich projektowania, producenci nie mogą zapominać o innych równie ważnych aspektach.